En EAN-faktura er en faktura, som du skal bruge, hvis du handler med en offentlig virksomhed. Siden 2005 har det været et krav, at man skal sende en faktura til offentlige virksomheder som en EAN-faktura. En EAN-faktura er kendetegnet ved, at der stå et særligt EAN-nummer, som er specifikt for den offentlige virksomhed du handler med. Det kan fx være en kommune, som du har udført et stykke arbejde for.
Forskellen på en EAN-faktura og en e-faktura er, at EAN-fakturaen skal sendes i OIOUBL-format, men en e-faktura godt kan sendes i OIOUBL-format, men også som pdf-fil. En faktura, der bliver sendt som en pdf-fil bliver ofte kaldt en online faktura.
Hvad er et EAN-nummer?
Et EAN-nummer er et 13-cifret nummer, der kendetegner en bestemt offentlig virksomhed. EAN står for ”European Article Numbering”. Det er altså det specifikke nummer, som du skal skrive på fakturaen når du sender den til fx en kommune.
Hvordan sender man en EAN-faktura?
Der er en række metoder til at sende EAN-fakturaer. Hvilken, der passer til dig, kommer an på, hvor stort et behov du har. Skal du sende mange fakturaer til offentlige virksomheder eller kun en gang i mellem. Det er en vigtigt faktor, fordi du kan både finde en gratis og lidt besværlig løsning, men også hurtige betalingsløsninger.
- Virk.dk: Du kan via virk.dk sende en EAN-faktura til det offentlige. Du skal bare taste alle oplysninger ind via virk.dks Fakturablanket. Det er gratis at sende EAN-fakturaer på virk.dk.
- Fakturaservice: En fakturaservice er en online service, hvor du blot taster dine oplysninger ind på hjemmesiden, og så kan du sende din EAN-faktura direkte. En fakturaservice koster typisk penge.
- Regnskabsprogram: Du kan også benytte et online regnskabsprogram. Det koster selvfølgelig penge, men nogle tilbyder gratis EAN-fakturering og så får du bogføring med oveni. Det kan være løsningen, hvis du har en virksomhed med mange posteringer.