En rykker er et brev, som du sender til en kunde, hvis forfaldsdatoen på en faktura er blevet overskredet. Det sker alt for ofte, at en kunde overskrider en betalingsfrist, desværre. Derfor er det vigtigt at sende en rykker, fordi ellers er det ikke sikkert, at du får pengene ind.
Rykkergebyr
Du kan tillægge et rykkergebyr til en faktura på maksimalt 100 kr. pr. faktura. Rykkergebyret skal dække de omkostninger, som det har kostet dig at udføre processen. Du må derudover højst pålægge et rykkergebyr på tre fakturaer, derefter skal du sende udeståendet til inddrivelsen gennem inkasso.
Rykkerprocedure
En rykkerprocedure er den måde du vælger at håndtere dine rykkere på. Det er vigtigt at have en fastlagt rykkerprocedure. Det er det, fordi hvis du har nogle faste rammer, så er du sikker på, at du har størst chance for at inddrive alle udeståender. Rykkerproceduren er også vigtig, fordi dine kunder kan være sikre på at være underlagt de samme betingelser, når de handler med dig.
Det er god skik at udsende mindst 2 rykkere inden du lader udeståendet blive inddrevet af en inkassovirksomhed.
Du kan følge vores rykkerprocedure eller bare bruge den som inspiration. Download vores rykker skabeloner, og læs beskrivelsen af rykkerproceduren.